نکات کلیدی در جلسات عمومی پرسش و پاسخ مربوط به کانون فرهنگی هنری طاها مدرس اقای شهروز براری صیقلانی. خرداد 1395سالن بسیج خمیران زاهدان
۱- در توصیف باید تصویرسازی کرد، خود را نباید نشان داد. پیام را باید در موقعیت و قصه و شخصیتپردازی گفت، نه با بیتفاوتی نسبت به جزئیات آنها.
۲- ما در توصیف باید شهود و علم حضوری برای مخاطب ایجاد کنیم نه اینکه فقط اطلاعات بدهیم تا خودش چیزی سر هم کند و بفهمد.
۳- تحلیلها باید از نوشته حذف شوند. طوری باید توصیف و تصویر کرد تا خواننده خود به علتها پی ببرد.
۴- چون حس مجموعه در هر جزئی از آن وجود دارد، چه بسا توصیف دقیق اجزاء کل مجموعه را از توصیف بینیاز میکند.
۵- هر چه کمتر توضیح بدهی و بیشتر تصویر بسازی به شخصیت خواننده احترام گذاشتهای و این باعث جذابشدن اثر میشود، همچنین اگر خروج از مطلب را به شرط اینکه ادامهاش معلوم باشد باز بگذاری.
۶- اضافات یا نواقص زبانی دلالت مطلب، به عمق یا ضعف نگاه باز
میگردد. اگر حس کامل باشد در لفظ ظاهر میشود.
۷- وقتی وارد محیطی میشوید، نمیتوان گفت رنگ و شکل محیط روی شما تاثیری نگذاشته، گرچه هیچ ربطی به سوژه ندارد برای انتقال حس باید آنها را خ
8- توصیف درعین متنوع بودن نباید ازهمگسیخته باشد.
۹- شما باید طوری تصویرسازی کنید تا خواننده تجربه یک روزه را در ده دقیقه به دست آورد. بچهحزبالهیها به شدت از تجارب اجتماعی خالیاند. در عالم واقع آدم یک بار فرصت زندگی دارد ولی باید بقیه حالات را تجربه کرد.
۱۰- سعی کنید واقعیت عریان را نشان دهید، اظهار فضل نکنید. در جنگ چون بچهها برای موضوعات واقعی کار میکردند، رشد میکردند. الان همه کاغذی شدهاند، اهل مانور هستند. تحلیلها و توصیفهای ما منطبق بر واقعیت نیست، کلیشهای است.
۱۱- گفتوگو یا موسیقی خوب آن است که به یاد نماند و شنیده نشود.
۱۲- طوری باید یک موضوع را توصیف کنید تا برای مخاطب تصویر شود و آن را تجربه کند، بیشتر فیلمبردار باشید تا گزارشگر در توصیف رابطه هم باید وصف صورت بگیرد، نه اینکه با مثال یا تمثیل سعس در نشان دادن داشته باشیم.
۱۳- محوریت در نوشته با حس است که باید از واقعیت حکایت کند. برای تولید معنا اتکا به اطلاعات کافی نیست.
۱۴- دفترچه خاطرات شیوهای برای روایت از واقعیت است درعین لفظ، قلم سخن بگوید.
۱۵- وقتی نوشته شما اصل نباشد ممکن است متن خوبی درآید ولی دیگر پیشرفت نمیکنید.
۱۶- از ویژگیهای نزدیکی به واقعیت این است که همه چیز سر جای خودش است و قابل حذف نیست. هماهنگی با محیط و افراد دارد بر خلاف مکالمههای تلویزیونی.
۱۷- اشیاء جزئی از معنا و حسسازها هستند و با اتفاقات اطراف پیوستگی دارند، باید جزئیات را دید. واقعیت اجتماعی برای کسی دقیق میشود که تجربه داشته باشد.
۱۸- آنچه از سرگرم بودن در این سنین مینویسیم نه براساس تجارب واقعی که خطیکردن تایپیهاست.
۱۹- دریافت برای مشاهده از طریق حواس است، ولی برای هر کس یک چیزی مهم است.
۲۰- حذف در مشاهده خودآگاه یا ناخودآگاه صورت میگیرد. نویسنده لااقل در بیان باید آن را خودآگاه جلوه دهد.
21- حذف در مشاهده خودآگاه یا ناخودآگاه صورت میگیرد. نویسنده لااقل در بیان باید آن را خودآگاه جلوه دهد.
۲۱- وقتی نگاه در مشاهده منقح شد، زبان و کلمات و جملات زائد هم پاک میشود
.
۲۲- انتخاب صحیح زاویه دید و اجزاء، حس را خوب منتقل میکند.
۲۳- باید مثل بیهقی نرم نگاه کرد و زیبا.
۲- کلمات زائد در متن نشاندهنده وجود زوائد در نگاه ماست. باید بتوانیم با نگاهی قاطع عکس بگیریم تا خود مخاطب بفهمد.
۲۵- آدمها وموقعیتها را نوع دیدن نویسنده میسازد
۲۶- اشتراکات انسانی تیپ و امتیازات آنها شخصیت» را می سازند. شخصیتپردازی یعنی کشف و بیان این امتیازات. خیلی از اثار هنری تیپ را تعیین می کنند و لذا پخته نیستند.
۲۷- ارزش شخصیت پردازی به پرداختن ارزشها درمقام تحقق خارجی است و الا پیام غیرمستقیم فیلم ارزشی هم این است که ما برای یک نوع آدم، نسخه داریم و بس!
تیتر روزنام ه آفتا ب یزد : فساد و فحشا نشر میابد چرا؟
شهروز براری صیقلانی نویسنده ی مدرنیته ممنوع القلم شد . بازنشر از کتابناک
متن ازاد ، بازنشر از مجله ادبی چوک ، روایت شهروز براری صیقلانی از .....
توصیف ,واقعیت ,یک ,حس ,حذف ,مشاهده ,است که ,آن را ,در توصیف ,در مشاهده ,جزئی از ,میگیرد نویسنده لااقل ,صورت میگیرد نویسنده ,شهروز براری صیقلانی
درباره این سایت